Regulamin korzystania z usługi dostępu do informacji o rachunku (AIS) świadczonej przez ING Usługi dla Biznesu S.A.

§ 1
Postanowienia ogólne

  1. Niniejszy dokument określa zasady świadczenia przez ING Usługi dla Biznesu S.A. usługi dostępu do informacji o rachunku na rzecz Użytkownika.
  2. Usługa dostępu do informacji o rachunku (AIS) świadczona jest wyłącznie na podstawie zgody wyrażonej przez Użytkownika, w sposób niebudzący wątpliwości.

§ 2
Definicje

  1. Umowa – umowa zawierana pomiędzy Dostawcą a Użytkownikiem, w oparciu o niniejszy Regulamin.
  2. AIS – usługa dostępu do informacji o rachunku świadczona przez Dostawcę na rzecz Użytkownika.
  3. Dostawca – ING Usługi dla Biznesu S.A. z siedzibą w Katowicach (kod pocztowy 40-121), ul. Chorzowska 50, wpisaną do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym, pod numerem KRS: 0000408358 REGON: 242834901, NIP: 6342805313.
  4. Bank – bank prowadzący Rachunek dla Użytkownika. Lista Banków, w ramach których świadczona jest usługa AIS, dostępna jest w Serwisie.
  5. Serwis – serwis internetowy lub inna usługa świadczona drogą elektroniczną, w ramach których Dostawca umożliwia Użytkownikowi skorzystanie z usługi AIS.
  6. Usługi Główne – usługi świadczone Użytkownikowi przez Dostawcę za pośrednictwem Serwisu, nie będące usługami płatniczymi, w ramach których świadczona jest i wykorzystywana będzie usługa AIS.
  7. Użytkownik – osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna, korzystająca z Serwisu w oparciu o odrębną umowę (np. regulamin) w zakresie Usług Głównych zawartą z Dostawcą, która zamierza korzystać z usługi AIS, jako usługi uzupełniającej względem Usług Głównych.
  8. Użytkownik uprzywilejowany – każdy Użytkownik będący konsumentem lub Przedsiębiorcą uprzywilejowanym
  9. Przedsiębiorca uprzywilejowany – osoba fizyczna zawierająca umowę z Dostawcą bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, nie posiadającą dla niej charakteru zawodowego.
  10. Rachunek – rachunek płatniczy, będący rachunkiem bankowym, prowadzony dla Użytkownika przez Bank.
  11. Silne Uwierzytelnianie – uwierzytelnianie tożsamości Użytkownika, oparte o mechanizmy uwierzytelniania, należące do co najmniej dwóch różnych kategorii:
    a. Wiedza o czymś, co wie wyłącznie Użytkownik;
    b. Posiadanie czegoś, co posiada wyłącznie Użytkownik;
    c. Cecha, którą ma wyłącznie Użytkownik (np. cecha biometryczna)
  12. Ustawa – ustawa o usługach płatniczych z dnia 19 sierpnia 2011 roku.
  13. Informacje – dane zawarte na Rachunku, do których Dostawca na zlecenie Użytkownika uzyskuje dostęp za pośrednictwem usługi AIS i które następnie wykorzystuje do świadczenia Usług Głównych.
  14. Regulamin – niniejszy regulamin świadczenia usługi AIS.
  15. Zgoda – zgoda udzielana przez Użytkownika Dostawcy na realizację usługi AIS.

§ 3
Usługa AIS i zgoda na usługę AIS

  1. W celu skorzystania z usługi AIS Użytkownik powinien zawrzeć z Dostawcą Umowę, poprzez zaakceptowanie Regulaminu.
  2. Użytkownik może skorzystać z usługi AIS wyłącznie w ramach Rachunków prowadzonych przez Banki wskazane w Serwisie.
  3. Usługa AIS realizowana jest w związku ze świadczeniem na rzecz Użytkownika Usługi Głównej.
  4. W przypadku, gdy Rachunek jest rachunkiem wspólnym, Użytkownik powinien posiadać zgodę pozostałych posiadaczy na skorzystanie z Usługi AIS.
  5. Zgoda wyrażana jest przez Użytkownika za pośrednictwem Serwisu.
  6. Z chwilą udzielenia Zgody Użytkownik upoważnia Dostawcę do działania w jego imieniu wobec Banku w celu realizacji usługi AIS, w tym uzyskania dostępu do informacji zawartych na Rachunku w imieniu Użytkownika.
  7. Zgoda może być w każdej chwili odwołana. Użytkownik może odwołać zgodę za pośrednictwem Serwisu.
  8. Odwołanie zgody skutkuje brakiem możliwości zrealizowania usługi AIS i rozwiązaniem Umowy.
  9. Zgoda, o ile nie zostanie wcześniej odwołana, wygasa samoistnie z upływem 90 dni od jej wyrażenia. W celu dalszego korzystania z usługi AIS Użytkownik powinien ponownie udzielić Dostawcy Zgody i zawrzeć Umowę.
  10. W celu skorzystania z Usługi AIS Użytkownik, oprócz udzielenia zgody, wskazuje Bank i numer IBAN Rachunku, w ramach którego ma być zrealizowana usługa AIS.
  11. Dostawca nie pobiera opłat z tytułu korzystania z usługi AIS.
  12. Skorzystanie z usługi AIS może wymagać Silnego Uwierzytelniania – zarówno przeprowadzonego przez Dostawcę, jak i przez Bank.
  13. Niezależnie od ważności udzielonej Zgody – o ile przemawiają za tym względy bezpieczeństwa usługi AIS lub przepisy prawa – świadczenie usługi AIS może zostać uzależnione od ponowienia przez Użytkownika procesu Silnego Uwierzytelniania, w szczególności, jeśli z żądaniem takim wystąpi Bank.

§ 4
Informacje

  1. W ramach usługi AIS Dostawca pobierze z Rachunku wskazane w Serwisie Informacje, wyłącznie z Rachunku wskazanego przez Użytkownika i w oparciu o zgodę Użytkownika przetworzy je w celu świadczenia Usługi Głównej.
  2. Informacje oraz inne dane, do których Dostawca uzyskuje dostęp w ramach usługi AIS, w żadnym przypadku nie mogą stanowić danych szczególnie chronionych dotyczących płatności związanych z Rachunkiem.
  3. Z chwilą zagregowania Informacji w ramach Usługi Głównej będą one przetwarzane w oparciu o umowę odnoszącą się do Usługi Głównej.
  4. Szczegółowe postanowienia odnoszące się do wykorzystania Informacji w ramach Usługi Głównej stanowi Załącznik nr 1 do Regulaminu.
  5. Dostawca nie odpowiada za treść Informacji udostępnionych przez Bank, a także za umożliwienie dostępu do Rachunku przez Bank.
  6. Częstotliwość pobierania Informacji z Rachunku – w czasie obowiązywania Zgody – wskazana jest w Serwisie, z zastrzeżeniem że pierwsze pobranie Informacji nastąpi nie później niż w terminie do końca następnego dnia roboczego po udzieleniu Zgody.

§ 5
Dane Osobowe

  1. Administratorem danych osobowych Użytkownika, w zakresie usługi AIS, jest Dostawca.
  2. Dane osobowe przetwarzane są przez Dostawcę w związku z realizacją usługi AIS i w celu prawidłowej realizacji Umowy.
  3. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych, poszczególne cele ich przetwarzania oraz podstawy przetwarzania zawarte są w Polityce Prywatności dostępnej pod adresem: https://ingdlabiznesu.pl/ais-polityka-prywatnosci

§ 6
Bezpieczeństwo

  1. Użytkownik nie powinien udostępniać osobom trzecim jakichkolwiek danych dostępowych do usługi AIS lub Serwisu, w tym danych mogących służyć do uzyskania Informacji.
  2. Użytkownik, który utracił dane, o których mowa w ust. 1, powinien niezwłocznie poinformować o tym Dostawcę za pośrednictwem kanałów komunikacji dostępnych w Serwisie.

§ 7
Komunikacja

  1. Umowa zawierana jest w języku polskim, który jest również oficjalnym językiem, w którym Dostawca komunikuje się z Użytkownikami.
  2. Treść Umowy dostępna jest w ramach Serwisu. Na żądanie Użytkownika Dostawca przekazuje Użytkownikowi treść Umowy oraz informacji wynikających z Ustawy, w sposób określony zgodnie z przepisami Ustawy, w szczególności na trwałym nośniku informacji.
  3. Bez uszczerbku dla innych postanowień Regulaminu, Użytkownik może komunikować się z Dostawcą:
    a. za pośrednictwem odpowiednich formularzy dostępnych w Serwisie;
    b. za pośrednictwem adresu e-mail dedykowanego dla Usługi Głównej, wskazanego w regulaminie Usługi Głównej;
    c. pisemnie, pod adresem: ING Usługi dla Biznesu S.A., ul. Chorzowska 50, 40-121 Katowice z dopiskiem „AIS”.
  4. Dostawca komunikuje się z Użytkownikami przede wszystkim drogą elektroniczną, tj. za pośrednictwem wiadomości e-mail, co nie wyłącza prawa Dostawcy do komunikowania się również w innej formie, np. telefonicznie czy listownie – w szczególności Dostawca komunikuje się z Użytkownikami na piśmie, jeśli wynika to z przepisów prawa.

§ 8
Reklamacje

  1. Reklamacje mogą być składane przez Użytkownika:
    a. Drogą elektroniczną, na adres e-mail wskazany w Załączniku nr 1, w zależności od Usługi głównej, w ramach której świadczona jest Usługa AIS lub adres e-mail wskazany w regulaminie Usługi Głównej jako właściwy dla reklamacji dotyczących tej usługi.
    b. Pisemnie, pod adresem: ING Usługi dla Biznesu S.A., ul. Chorzowska 50, 40-121 Katowice z dopiskiem „Reklamacja AIS”.
  2. Reklamacja powinna zawierać opis zgłaszanych zastrzeżeń oraz oznaczenie składającego reklamację, w sposób umożliwiający Dostawcy jego identyfikację (np. poprzez wskazanie imienia i nazwiska Użytkownika).
  3. Dostawca rozpatruje reklamacje niezwłocznie, nie później niż w terminie 15 dni roboczych od jej otrzymania, z zastrzeżeniem ust. 5. W przypadku Użytkowników będących konsumentami – brak terminowej odpowiedzi na reklamację uznaje się za jej uznanie.
  4. Jeżeli reklamacja wymaga uzupełnienia – Dostawca zwraca się do Użytkownika z wnioskiem o jej uzupełnienie.
  5. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, jeśli uniemożliwiają one rozpatrzenie reklamacji w terminie wskazanym w ust. 3, Dostawca wyjaśni Użytkownikowi przyczyny opóźnienia i wskaże okoliczności, które muszą zostać ustalone dla rozpatrzenia reklamacji.
  6. Dostawca wskaże temu Użytkownikowi nowy termin rozpatrzenia reklamacji i udzielenia odpowiedzi, nie dłuższy jednak niż 30 dni roboczych od otrzymania reklamacji.
  7. Dostawca przekazuje odpowiedź na reklamację na trwałym nośniku, w formie papierowej, na adres korespondencyjny Użytkownika, chyba że Użytkownik zawnioskował o otrzymanie odpowiedzi na podany przez siebie adres e-mail.
  8. Procedura reklamacyjna nie wyłącza praw Użytkownika, a w szczególności Użytkownika będącego konsumentem, przysługujących mu na podstawie właściwych przepisów prawa.
  9. Użytkownikowi będącemu konsumentem przysługuje prawo skorzystania z pozasądowych metod dochodzenia roszczeń, w tym w szczególności:
    a. Stałych Polubownych Sądów Konsumenckich przy Wojewódzkich Inspektoratach Inspekcji Handlowej;
    b. Miejskiego (powiatowego) Rzecznika Konsumentów;
    c. Platformy ODR, dostępnej pod adresem: http://ec.europa.eu/odr;
    d. Dodatkowe informacje na temat polubownego rozwiązywania sporów dostępne są m.in. w serwisie: http://polubowne.uokik.gov.pl.
  10. W przypadku nieuwzględnienia przez Dostawcę reklamacji Użytkownikowi będącemu osobą fizyczną przysługuje prawo do wystąpienia z wnioskiem o rozpatrzenie sprawy do Rzecznika Finansowego: http://www.rf.gov.pl.
  11. Użytkownikowi przysługuje prawo do złożenia powództwa przeciwko Dostawcy do Sądu Powszechnego. Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy Użytkownikiem a Dostawcą jest sąd właściwy według przepisów kodeksu postępowania cywilnego.
  12. Użytkownikowi przysługuje również prawo do wniesienia skargi na działanie Dostawcy do Komisji Nadzoru Finansowego, zaś spory pomiędzy Użytkownikiem a Dostawcą mogą być – na wniosek Użytkownika - rozstrzygane przez Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego: http://knf.gov.pl.

§ 9
Zawarcie i obowiązywanie Umowy

  1. Umowa zawierana jest z chwilą udzielenia Zgody przez Użytkownika, na czas obowiązywania Zgody, nie dłużej jednak niż na 90 dni od jej udzielenia.
  2. Użytkownik może w każdej chwili wypowiedzieć Umowę, bez podania przyczyny, w szczególności poprzez odwołanie Zgody.
  3. O ile nie narusza to bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa - Dostawca może wypowiedzieć Umowę zawartą z Użytkownikiem niebędącym konsumentem w każdym czasie z dochowaniem 7-dniowego okresu wypowiedzenia.
  4. Dostawca może rozwiązać Umowę z Użytkownikiem będącym konsumentem z ważnych przyczyn wskazanych w niniejszym paragrafie, z dochowaniem dwumiesięcznego okresu wypowiedzenia.
  5. Dostawca jest uprawniony do jednostronnej zmiany umowy z Użytkownikiem, wyłącznie z ważnych przyczyn wskazanych w niniejszym paragrafie, pod warunkiem poinformowania Użytkownika o proponowanych zmianach:
    a. w przypadku Użytkowników będących konsumentami – co najmniej na dwa miesiące przed proponowaną datą ich wejścia w życie;
    b. w przypadku Użytkowników niebędących konsumentami – co najmniej na siedem dni przed proponowaną ich datą wejścia w życie.
  6. Brak sprzeciwu Użytkownika wobec proponowanych zmian jest równoznaczny z wyrażeniem na nie zgody.
  7. Użytkownik, przed proponowaną datą wejścia w życie zmian, ma prawo wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym - bez ponoszenia opłat.
  8. Jeśli Użytkownik zgłosi sprzeciw do proponowanych zmian, lecz nie dokona wypowiedzenia Umowy, Umowa wygasa z dniem poprzedzającym wejście w życie proponowanych zmian.
  9. Za ważne przyczyny wypowiedzenia lub zmiany Umowy uznaje się:
    a. dostosowanie usługi AIS lub Serwisu do przepisów prawa mających na nie wpływ;
    b. zmianę lub pojawienie się nowych opłat o charakterze publiczno-prawnym, mających wpływ na świadczenie usług;
    c. poprawę funkcjonalności usługi AIS lub działania zmierzające do zwiększenia konkurencyjności AIS;
    d. poprawę bezpieczeństwa świadczonych usług;
    e. rekomendacje, zalecenia lub innego typu wnioski i zalecenia od organy administracji publicznej, w szczególności organów sprawujących nadzór nad Dostawcą;
    f. zmiany kosztów usług świadczonych przez dostawców zewnętrznych, kosztów utrzymania i obsługi infrastruktury w zakresie wykorzystywanym w ramach świadczenia usług;
    g. rozwiązanie umowy pomiędzy Użytkownikiem a Dostawcą na świadczenie Usług Głównych w ramach Serwisu.
  10. Ze względu na naturę usługi AIS Umowa nie może być wykonywana po rozwiązaniu umowy odnoszącej się do Usług Głównych.

§ 10
Odstąpienie od Umowy

(dotyczy tylko Użytkowników będących Użytkownikami uprzywilejowanymi)

  1. Użytkownikowi uprzywilejowanemu przysługuje prawo do odstąpienia od Umowy. Może on odstąpić od Umowy w terminie 14 dni od jej zawarcia bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów, z zastrzeżeniem ust. 3.
  2. Odstąpienie od umowy może zostać dokonane w szczególności poprzez złożenie Dostawcy oświadczenia o odstąpieniu, którego wzór stanowi Załącznik nr 2 do Regulaminu. Oświadczenie o odstąpieniu może zostać przekazane Dostawcy drogą elektroniczną lub na piśmie, na adresy wskazane w Regulaminie.
  3. Rozpoczęcie świadczenia usług mających charakter odpłatny, przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, odbywa się wyłącznie na żądanie uprzywilejowanego, złożone za pośrednictwem Serwisu. W przypadku odstąpienia od umowy po złożeniu takiego żądania – Użytkownik ponosi koszty Usług wykonanych na jego żądanie, zgodnie z cennikiem dostępnym w Serwisie.

§ 11
Postanowienia końcowe

  1. Prawem właściwym w sprawach związanych z Regulaminem jest prawo polskie.
  2. Niniejszy Regulamin zaczyna obowiązywać od dnia 3 stycznia 2022 r.